EUROPEAN ENVIRONMENT AMBASSADORS

„O północy w Paryżu” Liceum Plastyczne podbija Francję

Plastyk w ParyżuCzy marzenia się spełniają? Czy głęboko ukryte przed światem pragnienia są w stanie ujrzeć światło dzienne i oślepić swym blaskiem? Po raz pierwszy uwierzyłam, że tak …

Zapoczątkowany dwa lata temu projekt European Environment Ambassadors (Europejscy Ambasadorzy Środowiska) promujący ochronę środowiska i oszczędzanie zasobów energii w Europie, umożliwił uczniom oraz nauczycielom z Liceum Plastycznego w Gronowie Górnym współpracę ze szkołami z Hiszpanii, Walii i Francji. Poza propagowaniem ekologicznego trybu życia, tworzeniem plakatów, oraz Eko-filmów uczniowie mieli również szansę na poznanie tradycji i obyczajów innych krajów. Tym razem ruszyliśmy na podbój Francji.

Swoją podróż do Stolicy Mody rozpoczęliśmy, ruszając ze spokojnego Limoges, w którym odbyło się uroczyste podsumowanie projektu. W międzyczasie wybraliśmy się do Rocamadour, Sanktuarium Czarnej Madonny, położonego w niezwykle malowniczym zakątku Francji, wśród skał Owernii. Miasto wybudowane wręcz w pionie przylega bezpośrednio do skał. Zagłębiliśmy się również w podziemnych jaskiniach Gouffre de Padirac, tak niezwykłych i wyjątkowych, że aż trudno uwierzyć, ze to wszystko powstało jedynie dzięki sile natury. Cztery dni to za mało by prawdziwie doświadczyć i poznać to wspaniałe miasto i okolice.

Zmęczeni całodziennym podziwianiem, odwiedziliśmy piękne muzeum i fabrykę porcelany. Dzień mijał, lecz byliśmy zbyt podekscytowani by zasnąć. Z niecierpliwością czekaliśmy na postawienie pierwszych kroków w Paryżu. Długa jazda przegrzanym, ciasnym „busikiem” nie ostudziła naszego entuzjazmu.

Pejzaż stolicy Francji ukazał się nam dokładnie o północy. Olśnił swym blaskiem, wywołując uśmiech na twarzach.
Wspaniała pani przewodnik oczekiwała nas pod Wieżą Eiffla, jednakże z powodu naszego spóźnienia nie załapaliśmy się na ostatnie wejście na szczyt. Panią Sylwię spotkaliśmy przy Łuku Triumfalnym.
Jednak dopiero kiedy usłyszeliśmy od kelnera z pobliskiej restauracji, głośne ,,Welcome in Paris!”, uwierzyliśmy, że wszystko, co nas otaczało, nie było snem. Porzuciliśmy swoje bagaże, by przez następne pięć godzin móc swobodnie poruszać się po mieście. Szybkim, wojskowym tempem przemieszczaliśmy się z miejsca na miejsce. Nie było czasu ani chęci na marudzenie. Całą naszą uwagę pochłaniały widoki miasta, miasta – które nigdy nie śpi! Zapachy z restauracji, charakterystyczna muzyka, odgłosy przejeżdżających samochodów i melodyjna mowa francuzów, budowały klimat tego miejsca.

Oczarował nas Główny Ratusz Miejski i jego historia. Natomiast Muzeum Sztuki Nowoczesnej wprawiło nas w osłupienie, Katedra Notre Dame zapewniła nam chwilę zadumy, a Punkt Zero dał nadzieję, że jeszcze tam wrócimy. W środku nocy wszystko wydaje się jeszcze wspanialsze. Luwr jest wręcz nie do opisania! Przepiękna fasada, cudowne zdobienia, także nawet panujący półmrok nie mógł odebrać temu miejscu blasku chwały. Idąc wzdłuż Sekwany, mogliśmy podziwiać piękną grę świateł padających z Muzeum d’Orsay, gdy odbijały się na wodzie.

Nie mogę jednak zaprzeczyć, że najprawdopodobniej najważniejszym celem naszej wędrówki po Paryżu, była jedyna w swoim rodzaju Wieża Eiffla. Ostatni, lecz nie mniej ważny punkt zwiedzania, objawił nam się w pełnym majestacie przy pierwszych blaskach wschodzącego słońca. Już niesamowicie zmęczeni, ale dumni i szczęśliwi, z uśmiechami na ustach zrobiliśmy ostatnie zdjęcia, żegnając tym samym Paryż i jego piękno. Budzący się dzień, oświetlił słońcem panoramę wąskich uliczek, restauracji przycupniętych jedna obok drugiej, kolorowych stoliczków czekających na gości, złotych kopuł budowli. Na każdym rogu twarze, ważne dla obywateli, spoglądające z pomników.

Taki Paryż zapamiętam…

Joanna Walkiewicz, kl. 3

Tym razem lecimy do Francji!

Jeszcze tylko tydzień został do wyjazdu uczniów i nauczycieli Liceum Plastycznego w Gronowie Górnym do Limoges we Francji. Grupa 12 uczniów z dwoma opiekunami jedzie tam w ramach projektu E2A .

Nazwa European Environment Ambassadors (Europejscy Ambasadorzy Środowiska) wskazuje cel tego dwuletniego projektu –propagowanie ochrony środowiska i oszczędzanie zasobów energii w Europie. Projekt rozpoczął się w 2010 r., a wykonując różne zadania nasi uczniowie stali się bardziej eko-świadomi i współpracując z partnerami pomagali sobie zrozumieć i poznać ekologiczne problemy innych krajów.

Z Polską współpracują 3 kraje: Hiszpania, Walia i Francja. Przedstawiciele – uczniowie i nauczyciele – wszystkich partnerskich krajów spotykają się cyklicznie, aby pracować nad projektem. Pierwsze spotkanie odbyło się w 2010 w Hiszpanii, następne dwa w Polsce i Walii, natomiast w dniach 21-25 maja 2012 odbędzie się we Francji. Nasi licealiści poznają tam życie francuskiej szkoły, środowisko w jakim żyją ich koledzy, oraz zwiedzą najpiękniejsze zakątki okolicy.

Jest to już koniec i podsumowanie naszego projektu, w którym uczniowie wszystkich krajów wykazali się kreatywnością i zaangażowaniem. Do tej pory powstało mnóstwo ekologicznych dekoracji świątecznych, plakaty propagujące „zielony styl życia”, i filmy mówiące o ochronie środowiska. Do tego Polscy uczniowie stworzyli 9 rzeźb „zielonych Oskarów” z których zwycięski projekt Natalii Magalskiej zostanie wręczony zwycięscy konkursu filmowego z Hiszpanii.

Stworzyliśmy także 2 strony internetowe: Blog i Eco-Bank, a uczniowie rozpoczęli działania na nich, gdzie prezentowali swoje dzieła, Ćwiczyli język angielski pisząc artykuły o środowisku, opisywali swoje dekoracje świąteczne, dzielili się tradycjami każdego z krajów i przedstawiali swoje wrażenia po podróżach.

Będąc w Polsce nasi goście z 3 krajów oprócz Elbląga mogli zwiedzić Frombork, Malbork i Gdańsk, a także dowiedzieć się dużo o środowisku w czasie wizyty w oczyszczalni ścieków. W tamtym czasie odbywało się również przedsięwzięcie Street Art, w ramach którego nasze szkoły razem pomalowały ściany garaży w parku przy ulicy Mickiewicza.

Uczniowie Liceum Plasycznego odnieśli niemałe sukcesy w ramach wykonywanych zadań. Joanna Walkiewicz, Anna Orzechowska i Wiktoria Słodownik zajęły 1, 2 i 3 miejsce w konkursie plakatowym, natomiast uczniowie pierwszej klasy Aleksandra Górna i Michał Kamiński uzyskali trzecie miejsce w konkursie na eko-film.

Informacje o projekcie i osiągnięcia uczniów można znaleźć na stronie http://e2aproject.wordpress.com/. Niestety tylko w języku angielskim, jednak zapraszamy wszystkich do obejrzenia zdjęć i filmów.

Wizyta w Walii

W ramach projektu European Environment Ambassadors odbyło się 3 Spotkanie Nauczycieli w miejscowości Tregaron w Walii. Uczestniczyły w nim dwie reprezentantki naszej szkoły : Joanna Jastrzębska i Barbara Koniecko. W czasie spotkania ustaliliśmy dalsze zadania projektu, mogłyśmy odrobinę poznać walijską kulturę i spróbować potraw. Pomimo napiętego harmonogramu udało się nam spędzić 2 godziny w nadmorskim mieście Aberystwyth i zobaczyć tajemnicze Stonehenge. (zdjęcia tutaj)


Goście w Plastyku

Goście w Plastyku Goście w Plastyku

Goście w Plastyku Goście w Plastyku

Od drugiego do dziewiątego maja Liceum Plastyczne w Zespole Szkół w Gronowie Górnym gościło uczestników projektu Comenius: Europejscy Ambasadorzy Środowiska. W projekcie uczestniczą cztery szkoły z : Hiszpanii, Francji, Polski i Walii. Na przełomie listopada i grudnia 2010r uczniowie z Liceum gościli w hiszpańskiej Murcii.

Goście w Plastyku Goście w Plastyku

Goście w Plastyku Goście w Plastyku

Tym razem to uczniowie Liceum Plastycznego gościli swoje koleżanki z Hiszpanii. Przyjaźnie nawiązane wcześniej, w trakcie pobytu naszych uczniów, zostały pogłębione a nowe zawarte. Tygodniowy pobyt był bardzo pracowity. Goście z Hiszpanii mieli okazję zaprezentować swoje miasto, region i kraj uczniom Liceum Plastycznego. Bardzo podobały im się zajęcia z malarstwa, rzeźby i technik graficznych, w których uczestniczyli i poznali podstawy tych artystycznych przedmiotów. Wspólnie z nami i uczniami z zaprzyjaźnionej szkoły w Kaliningradzie brali udział w Street Art, pozostawiając na murach w parku przy Mickiewicza logo swojej szkoły. Odwiedziliśmy nowoczesny Zakład Utylizacji Odpadów w podmiejskim Rubnie, gdzie dowiedzieliśmy się, że oczyszczalnia ścieków osiąga już wszystkie standardy UE. Dzięki temu rzeka Elbląg oraz Zalew Wiślany i jezioro Drużno, są coraz czystsze. Powstający biogaz, wykorzystywany jest do produkcji energii elektrycznej.

Uczestnicy projektu spotkali się z władzami powiatu elbląskiego. Pan Wicestarosta Maciej Romanowski, zaprezentował gościom, jak i nam Powiat Elbląski. W swoim wystąpieniu stwierdził, że Elbląg to miasto przyjazne środowisku, w którym bardzo dużo uwagi i działań skierowanych jest właśnie na jego ochronę. Po prezentacji powiatu Pan Wicestarosta odpowiadał na pytania, które dotyczyły powiatu, jak i jego osoby jako przedstawiciela władz. Bardzo podobało się wszystkim ognisko zorganizowane przez polskich uczniów w Bażantarni. Uczniowie Liceum i ich mamy przygotowali różne potrawy typowe dla Polski np. bigos, pierogi z kapustą i grzybami, sałatkę warzywną, ciasta i wiele innych smakołyków. Bardzo smakował gościom nasz polski bigos i pierogi, chociaż z początku budził opory u nauczyciela z Hiszpanii, bo „On tego nie je”. Ale potem to kręcił głową z uznaniem i zadowoleniem. Nauczyciele z Francji i Walii byli zadowoleni z potraw, które mieli okazję skosztować.

Kolejne dni wizyty przebiegły na zwiedzaniu Muzeum Elbląskiego, Fromborka, zamku w Malborku oraz Starego Miasta w Gdańsku. Zawieźliśmy naszych gości również nad polskie morze w Gdańsku Brzeźnie. Niektórzy bardziej odważni zamoczyli nawet nogi w naszym zimnym Bałtyku. Nauczyciele mieli również bardzo pracowity tydzień. W trakcie spotkań popołudniowych został opracowany harmonogram dalszych wspólnych działań, np. szczegóły kolejnego wspólnego działania ekologicznego, którym będzie realizacja filmu związanego ze środowiskiem i jego ochroną. W ramach wspólnych spotkań w Polsce podsumowano i rozstrzygnięto konkurs na plakat związany z ochroną naszej planety, omówiono realizację banku ekologicznego, zaplanowano kolejne wizyty, ale tym razem już w Walii i Francji. Nasi uczniowie jeszcze wyjadą, ale to dopiero w przyszłym roku na wiosnę.

Goście w Plastyku Goście w Plastyku

Goście w Plastyku Goście w Plastyku

Gości już nie ma, wyjechali do swoich krajów, szkół, ale nasi uczniowie na pytania, co najbardziej podobało się koleżankom z Hiszpanii najczęściej mówią, że Polska to piękny zielony kraj i nam zazdroszczą naszej zieleni. Nawet nie przeszkadzało im zimno, które przywitało ich w pierwszych dniach maja, bo ogrom zieleni przesłonił brak ciepła, którego my im zazdrościmy.

5 wybranych eco-plakatów

Z 32 plakatów, które powstały w ramach projektu European Environment Ambassadors jury w składzie Roma Jaruszewska, Ryszard Zumkowski, Janusz Kozak i Joanna Jastrzębska wyłoniło 5 zwycięskich plakatów. Zostały one zakwalifikowanych do konkursu międzynarodowego, gdzie walczyć będą o nagrody z plakatami z Hiszpanii, Francji i Walii. Wyniki konkursu będą ogłoszone na koniec kwietnia. Zwycięskie plakaty wykonali: Joanna Walkiewicz, Wiktoria Słodownik, Paula Zalewska, Paula Świtek i Ania Orzechowska.

Zobacz galerię.


Plan przyjazdu partnerów E2A do Polski

Jeszcze tylko trzy tygodnie zostały do przyjazdu hiszpańskich uczniów i nauczycieli z Hiszpanii, Francji i Walii. W ramach projektu E2A pierwsze spotkanie nauczycieli i wyjazd polskich uczniów odbyło się w Hiszpanii w grudniu 2010, natomiast drugie spotkanie nauczycieli i przyjazd hiszpańskich uczniów odbędą się w Polsce w dniach 02.05 do 09.05.2011. Nasi goście przyjeżdżają do Elbląga 02 maja. Dwanaście hiszpańskich uczennic będzie mieszkało w domach uczniów z naszego liceum. Przez cały tydzień będą mogli poznać się, dowiedzieć się o kulturach naszych krajów i zwiedzić piękne zabytki Elbląga i okolic.

Plan jest następujący:

02 – 03 maja: Przyjazd uczniów i nauczycieli, uczestnictwo w Street Art, zwiedzanie Elbląga.
04 maja: Hiszpańscy uczniowie zaprezentują swój kraj swym kolegom z liceum plastycznego i będą uczestniczyć w zajęciach rzeźby, malarstwa i fotografii. W międzyczasie nauczyciele będą pracować nad projektem w czasie drugiego Teacher’s meeting.
05 maja: Dzień zaczynamy od ekologii i nauki. Wszyscy uczestnicy projektu chcemy propagować ochronę środowiska, dlatego idziemy zwiedzić Zakład Oczyszczalni Ścieków w Elblągu. Następnie idziemy zwiedzić elbląskie muzeum, a o godzinie 12 spotkamy się z władzami w Starostwie Powiatowym w Elblagu. Po południu czas wolny dla uczniów i kontynuacja spotkania nauczycieli.
06 maja: Wyjazd do Fromborka, a po południu duże ognisko w Bażantarni. Zaproszeni są wszyscy nauczyciele i uczniowie naszej szkoły. Naszym zadaniem jest przynieść różne polskie dania, aby zagraniczni goście poznali naszą pyszną kuchnię.
07 maja: Jedziemy zwiedzić Malbork i Gdańsk
08 maja: Uczniowie spędzają czas z rodzinami, a nauczyciele jadą na wycieczkę po okolicy i zwiedzić pochylnie.
09 maja: Wyjazd gości.

Plakaty E2A wykonane

Jednym z zadań projektu European Environment Ambassadors było stworzenie plakatu o tematyce pro-ekologicznej – „To promote green living”. Uczniowie mogli wykonać je w dowolnej technice i formacie większym niż A3. Przy pomocy Pani Romy Jaruszewskiej i Pana Ryszarda Zumkowskiego powstały 32 plakaty z czego pięć będzie reprezentować Polskę w konkursie międzynarodowym.

Z wizytą w Hiszpanii

HiszpaniaEuropejscy Ambasadorzy Środowiska to projekt Comenius prowadzony przy współpracy szkół z czterech państw: Hiszpanii, Francji, Polski i Walii. Uczniowie szkół państw biorących udział w projekcie już od października nawiązywali kontakty międzynarodowe ćwicząc jednocześnie swoje umiejętności językowe.

Zadaniem uczniów było przedstawienie siebie, swojej szkoły, regionu i kraju na blogu. W dniach 29 listopada do 6 grudnia 2010r. sześcioro uczniów z Liceum Plastycznego gościło w Colegio Marista „La Merced” w Murcii w Południowej Hiszpanii. Zielony kraj zauroczył wszystkich uczestników wyjazdu do Murcii, tym bardziej ,że wyjeżdżając do Hiszpanii w Polsce zagościła biała, śnieżna zima. Temperatura 12 do 15 stopni była codziennością w grudniu w tym regionie Hiszpanii.

Uczniowie nawiązali znajomości z koleżankami i kolegami ze szkoły w Murcii, językiem codziennym był język angielski. Wspólnie spędzali wolne popołudnia, zwiedzili Galerię Manifesta, w której były wystawione prace polskiego grafika. W godzinach przedpołudniowych uczniowie z Polski prezentowali swój kraj, region, szkołę i podejmowane działania ekologiczne uczniom. Po prezentacji padało zwykle szereg pytań dotyczących Polski. Uczniowie hiszpańscy byli bardzo zdziwieni, że w Polsce pomimo zimy i ujemnych temperatur chodzi się do szkoły. Oni w regionie Murcii nigdy nie widzieli śniegu. Polscy uczniowie zostali zapoznani ze źródłami pozyskiwania energii w Hiszpanii a zwłaszcza w okręgu Murcii. Nauczyciele z czterech krajów omawiali i ewaluowali kolejne punkty dwuletniego projektu. Skoordynowano zadania świąteczne, podzielono role pomiędzy poszczególne państwa. Omówiono dokładnie ekologiczny konkurs plakatowy oraz ustalono wstępne założenia do „banku ekologicznego”. Uzgodniono termin przyjazdu uczniów hiszpańskich do Polski w miesiącu maju 2011r.

Mieliśmy tez możliwość zwiedzenia Cartageny i jej pięknych zabytków Podróż autobusem i widoki za oknem uświadomiły nam jak duże znaczenie ma klimat w jakim znajduje się kraj. W Hiszpanii dużo terenów, które mogłyby chyba być uprawiane leżało odłogiem ze względu na konieczność nawadniania upraw i ochrony przed upalnymi promieniami słońca. Palmy, roślinność, która w Polsce spotykana jest tylko w domach w doniczkach tam rośnie i kwitnie przez cały rok, osiągając olbrzymie rozmiary. Wszyscy byli zauroczeni pięknem roślinności, wspaniałymi drogami i zabytkami ale z utęsknieniem wracaliśmy do naszego kraju i do naszej polskiej zimy i pór roku. O zbliżających się świętach w Hiszpanii informują piękne ozdoby na ulicach ale nasze święta, choinki i zima to jest „coś” co się czuje i przeżywa. Strajki na lotniskach w Hiszpanii przeraziły nas bardzo, ale udało się i jesteśmy już w domu.

Z niecierpliwością czekamy na następne wyjazdy.

Nowy projekt – nowe możliwości

Narodowa Agencja programu „Uczenie się przez całe życie” Comenius zaakceptowała projekt „European Environment Ambassadors.

Od września będziemy wspólnie ze szkołami Hiszpanii, Francji i Walii realizować zadania związane z ochroną środowiska przy wykorzystaniu zaawansowanych technik multimedialnych. W planie min: konkurs na plakat oraz film, videokonferencja. Już w grudniu pierwszy wyjazd do Hiszpanii.