Warsztaty dla ósmoklasistów

18 stycznia Liceum Plastyczne odwiedzili uczniowie SP 21. Opiekunowie pracowni przygotowali dla nich krótkie warsztaty, dzięki którym mogli zapoznać się ze specyfiką nauczania w szkole artystycznej, poznać metody pracy i zasięgnąć najważniejszych informacji o ścieżce kształcenia i wyborze drogi zawodowej związanej z naukami plastycznymi.

Spotkanie zorganizowane było w ramach projektu Promoting Art  programu Erasmus+ współfinansowanego przez Unię Europejską, a uczniowie biorący udział w projekcie dzielili się swą wiedzą z młodszymi kolegami. 

W pracowni rysunku i malarstwa zadaniem uczestników było narysowanie dwóch przedmiotów w konwencji martwej natury. Omawiana była kompozycja, kadr, rozmieszczenie elementów na kartce, proporcje, rysunek konstrukcyjny, rysunek linearny, rysunek walorowy oraz światłocień. Każdemu z uczestników została udzielona indywidualna korekta. Podobnie w pracowni fotografii uczniowie mogli spróbować swoich sił przy aparatach. Odbyły się warsztaty z zakresu długich czasów naświetlania. W zajęciach chodziło o pokazanie uczestnikom, że fotografia zaczyna się już w momencie wyzwolenia migawki i powielanie tej samej postaci jest możliwe przy samym wykonaniu zdjęcia. Uczniowie dowiedzieli się, że można obyć się bez programów komputerowych, by uzyskać ten efekt. Dzieci wykonywały także zwielokrotnione portrety. Ćwiczenie opierało się na połączeniu długiego czasu naświetlania z błyskiem lamp studyjnych, praca odbywała się w ciemności. Do tego ćwiczenia dołączyli tzw. „rysowanie światłem”.

Na zajęciach historii sztuki uczniowie mieli okazję odkryć sekrety wybranych arcydzieł światowego malarstwa. Wspólnie przyglądalisię pracom, by odkryć, kim mogą być przedstawione na nich postacie. Krok po kroku odczytywali symbolikę oraz wymowę dzieł. Analizowali również oddziaływanie kolorystyki i zestawień barwnych w kształtowaniu emocjonalnego odbioru obrazów. Uczniowie mieli też okazję poznać specyfikę zajęć w pracowni druku artystycznego, dowiedzieli się, jak wygląda przygotowanie się i obrona pracy dyplomowej.