Kilka słów o myśleniu krytycznym w naszej szkole

Trzeba kontemplować i dużo myśleć. Kto mało myśli, ten dużo traci – twierdził Leonardo da Vinci. Taka zasada, w procesie edukacji, przyświeca uczniom oraz nauczycielom Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym, którzy kształcą jedną z najważniejszych umiejętności XXI wieku jaką jest myślenie krytyczne. Czym ono jest? Jak twierdzi Michael Scriven, krytyczne myślenie jest wprawną i aktywną interpretacją i ewaluacją tego, co obserwujemy, komunikatów, informacji i argumentów. Czym jest dla nauczycieli Liceum Sztuk Plastycznych? Przede wszystkim zmianą modelu nauczania, w którym uczeń sam dochodzi do wielu informacji, staje się czynnym, pełnym inicjatywy, pełnym twórczego zapału poszukiwaczem prawdy o otacząjącym świecie i rządzącymi nim procesami. Młodzi ludzie mają świadomość odpowiedzialności za swój proces uczenia się, a nauczyciel staje się moderatorem, który inspiruje do myślenia, zachęca uczniów do edukacyjnej podróży w ekscytujące i zagadkowe miejsca świata nauki. Dzięki rutynom myślenia krytycznego, czyli bardzo prostym narzędziom używanym wielokrotnie w klasie, uczniowie wspólnie inicjują, badają, dyskutują, dokumentują i zarządzają swoim myśleniem.

W kwietniu 2021 roku Liceum Sztuk Plastycznych otrzymało tytuł Szkoły uczącej myślenia krytycznego poziom 1. Niezmiernie cieszy nas ten tytuł, ale znacznie bardziej satysfakcjonuje nas, nauczycieli, obserwowanie uczniów w procesie myślenia i poszukiwania. Myślenie jest złożonym procesem umysłowym, jest wyzwaniem, dzięki któremu ten, kto myśli, poprawia jakość swojego myślenia i postrzegania różnych zjawisk w globalnym świecie ery informacji.