„Polifonie i Mapy” Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym

Kalina Reuschel kl.III
Trzon pracy stanowiła poetycka animacja utrzymana w estetyce lat 60 i 70, czerpiąca inspiracje z  najlepszych tradycji Polskiej Szkoły Ilustracji opowiadająca o życiu jako podróży. Warsztatowo  sięgała do manualnej pracy z matrycą graficzną. Manualna, niezwykle wymagająca technika została przeniesiona następnie w wirtualny świat. Ten krótkometrażowy, niestandardowy film w którym  bohaterowie prowadzą dialog wewnętrzny i widza zaprasza do tego samego. Polecam wysiąść na następnej stacji! A co tam znajdę?

 

 

 

 

Magdalena Piróg kl.III
Głównym elementem pracy był cykl warsztatowych druków wykonanych na czerpanym papierze (wykonanym własnoręcznie). Praca niezwykle haptyczna, eksponująca materialny, namacalny charakter procesu twórczego osadzony w doświadczeniu i historii. Była to praca o poszukiwaniu swoich korzeni i inspiracjach kulturą ludową. Sięganie do tożsamości, samoidentyfikacja może być  według Magdaleny przyszłością sztuki.

 

 

 

 

 

 Martyna Chodorowska kl.III
Wielowarstwowa i wielopoziomowa walizka do podróży (manualnej, cyfrowej, fizycznej). Obiekt wykonany w intrygującym zestawieniu technik mieszanych ( ze szczególnym uwzględnieniem tkaniny z recyklingu i technik graficznych). Podróż w sztuce przyszłości jest prowadzona dwutorowo (od zachwytu manualnego do świata cyfrowego). Obiektowi poświęcona jest strona internetowa. Warto zajrzeć do walizeczki Martyny, by przekonać się czy zestaw wizji, marzeń i form jest odpowiedni na dalszą drogę…

 

 

 

Oliwia Kiedrowska kl.III
Trzon projektu stanowią dwie autorskie książeczki (samodzielnie oprawione) będące swoistym zapisem inspiracji duchem odwiedzonych miejsc i napotkanych tam bohaterów dzieł sztuki, narracji, opowieści. Sztuka przyszłości jest odwiedzaniem, zaglądaniem i wybieraniem tego co nasze, co głębiej zapisało się w świadomości i podświadomości. Niekonwencjonalne połącznie materiałów (folia, welur, papier czerpany) i przenoszenie się między światem manualnym i cyfrowym nadaje pracy surrealistycznego charakteru i daje pretekst do wybierania i rozmowy o wyborach (artystycznych i pozaartystycznych). Pracochłonne wycinanie pojedynczych matryc zadecydowało o ostatecznej formie pracy.

 

 

 

Justyna Łojewska kl.IV
Pracę Justyny stanowiła niewielka broszurka – podróżny przewodnik (do zabrania ze sobą) z autorskim tekstem i selekcją miejsc, wykonany w technice druku cyfrowego. Prezentacji towarzyszyły wydruki stóp umieszczone na podłodze jako symboliczna ścieżka, wskazanie kierunku. Najważniejszy element pracy Justyny stanowiło jednak Jej doświadczenie – pierwsza wizyta w Warszawie, pierwsza wizyta w Łodzi.

 

Patrycja Pajewska kl.IV
Praca Patrycji była wieloelementowym zestawem graficzno-projektowym złożonym z: serii druków, obiektu rzeźbiarsko-typograficznego (gazetowej marynarki) oraz publikacji – książeczki zapraszającej widza do swego rodzaju gry. Formę pracy determinowała słowna gra na żywo i ta sama gra w formie książki, zapraszająca widza do interakcji, refleksji, zabawy. Patrycja świadomie podeszła do roli projektanta, który każdym gestem, decyzją, skalą, kompozycją, kształtem stara się wywołać emocje. Bawiąc się kompozycją – wprowadziła „w ruch odbiorcę” – jego ciało i wyobraźnię. Zagrajmy!  Orientuj się!

 

 

 

Pani Paulina Łuczak o działaniach projektowych wspomagających świadome planowanie obecności na rynku sztuki dla młodych artystów: Kariery artystyczne (dla osób niezwiązanych blisko z pracą Art advisora) są zjawiskiem silnie zmityzowanym, zagadkowym, tajemniczym. Wpływa na to z pewnością w pierwszej kolejności popkultura podkreślająca w filmach, artykułach i materiałach prasowych dotyczących artystów zjawiska niezwykłe, sukcesy osiągnięte „z dnia na dzień”, na skutek szczęśliwych przypadków, splotów okoliczności. Jak młody twórca ma poruszać się w takiej narracji? Jak planować swój rozwój?Mgliste wyobrażenie o studiach… i co dalej?

W codziennym kontakcie z uczniami widzimy, że jest bardzo duża potrzeba rozmowy na tematy związane z doradztwem zawodowym. Niestety nauczyciel ma ograniczone narzędzia i kompetencje, by udzielić odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania.

Warto tak kierować procesem edukacyjnym, by uczeń miał chociaż częściowy dostęp do tej branżowej, nieco hermetycznej wiedzy, by rozumiał jakie czynniki mogą przekładać się na widzialność artysty w przestrzeni medialnej, postrzeganie twórcy jako profesjonalisty, szanse współpracy z ważnymi instytucjami wystawienniczymi.

Wzmocnieniu świadomości dot. planowania artystycznej kariery służyły warsztaty dot. współpracy artysty z domem aukcyjnym przeprowadzone przez Panią Dorotę Kulawczuk-Szostek z Sopockiego

Domu Aukcyjnego, warsztaty dot. grantów, stypendiów, konkursów artystycznych (prowadząca: Paulina Łuczak). Ważnym elementem projektu były również zajęcia emisji głosu i wypowiedzi publicznej prowadzone przez Panią Magdalenę Poronin związaną ze Szkołą Muzyczną w Elblągu.

Były to spotkania, które bardzo wzmocniły młodzież. Dodały wiary we własne możliwości, sił i kompetencji „w mówieniu własnym głosem na artystycznej scenie”.

Pani Katarzyna Swoińska o wyjeździe edukacyjnym do Łodzi:
Wyjazd edukacyjny do Łodzi:
3-dniowy pobyt w Łodzi /20-22 listopada 2023 r.

Miejsca naszych odwiedzin: Akademii Sztuk Pięknych dotykaliśmy zagadnień warsztatowych /w teorii i praktyce/ wg zaplanowanych zagadnień; Pracowali z nami w pracowniach wykładowcy: Tomasz Matczak, w pracowni litografii.

Poznawałyśmy tajniki pracy z kamieniem litograficznym oraz drukiem na zabytkowej prasie, farba, wałek, kredki… ossasepia to rzeczy nowe dla nas. Dowiedziałyśmy się jak wprowadzać pracę w technologiach eco, ale też, jak pracować drukiem płaskim w warunkach domowych tzw. kitchen litho. Doświadczenie zabrane, do wypróbowania w szkolnej pracowni. Magdalena Soboń, pracownia papieru. Materia przetwarzana to nasze doświadczenie i obserwowanie jak przebiega proces mielenia papieru z odzysku, wprowadzanie koloru, faktur i przeźroczystości. Papier czerpany płaski, papier czerpany przestrzenny… jak to jest z tą manualnością i przekazem? Papier to taki składnik do ciągłego odnawiania, przebudowywania, raz więcej – raz mniej. To tworzywo wielu przeobrażeń, wielu głosów plastycznych. Blisko nas, warsztatowo dostępny i ekologiczny.

Agata Stępień i Piotr Skowron, pracownia sitodruku.

Światło i kolor jak duet. Nasze doświadczenie skupiło się na odbiciu i pochłanianiu światła, na magii farby fluorescencyjnej, ale też tej aksamitnej w dotyku i pęczniejącej pod wpływem ciepła. Taki zestaw graficzny zaprezentowali nam prowadzący, od opowieści czysto fizycznych, do kolorowych doznań. Jak pobudzić odbiór sztuki? Jak zadrażnić wzrok – o tym było w pracowni sitodruku. Dynamika, kolor, ciemność, odbicia. Wachlarz bogaty, wachlarz przejmujący.

Muzeum Książki Artystycznej zaprosiło nas do pracy warsztatowej /szycie książki i druk czcionkami. Warsztat zecerski to świat wieloelementowy, w miniaturach i większych

formatach. Z małych czcionek duża rzecz, z dużego papieru mała oprawa. Introligatornia to miejsce specyficzne, poukładanie. Rzeczy muszą się dziać wg planu, aby efekt zachwycał kunsztem i precyzją. To takie miejsce spokoju i opowiadania w ciszy.

Mogliśmy również porównać swoje wysiłki pracy z papierem z dziełami książki artystycznej podczas tymczasowej wystawy w galerii ZENITH w ramach Ogólnopolskiego Przeglądu Sztuki Książki. Tu okazało się jak wieloma głosami można opowiadać… czytać przekładając kartki, rozkładając szarfy papierowe, zaglądać do otwieranych pudełek, obchodząc wokół rozkładanego Zina. Tu, w miejscu tej wystawy zebrały się nasze doświadczenia z papierem, drukiem i przekazem plastycznym ze spotkania w akademii.

Muzeum Sztuki ms1 pozwoliło nam spojrzeć na różnorodność wystawienniczą, także odnoszącą się do zagospodarowanego otoczenia miejsca.

Doświadczyliśmy prac: Jerzego Nowosielskiego, nie tylko malarstwa, ale także części prac scenograficznych. Tu znowu wielogłos: forma, kolor, artystyczna przestrzeń wyłuskana z jednego twórcy.

Artur Nacht-Samborski, Józefa Panfil, Andrzej Łobodziński, prezentacja stałych w tym: Sala Neoplastyczna Strzemiński-Kobro – to świat wyeksponowany.

Przestrzenie wystawiennicze
Muzeum to delektowanie się nastrojem, spędzenie czasu ponad czasem. Stąd wiemy jak być w odbiorze sztuk plastycznych. Docenienie estetyki, prezentacji to część naszej późniejszej pracy.

Łódź, w swojej niewielkiej części, w skoncentrowanym czasie otworzyła nas na dotyk i patrzenie. Bezcenne, bo doświadczone.

Szkoła prowadzona przez Powiat Elbląski.

Dziękujemy Fundacji Rodziny Staraków za wsparcie projektu.