Warsztaty leśnej uważności – poznaję i chronię Wysoczyznę Elbląską – projekt Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym 18 czerwca 2025 Cezary Mazurek Mazurek Uncategorized W czerwcu 2025 roku wraz z ostatnimi warsztatami i spotkaniami dobieg końca projekt realizowany przez uczniów i uczennice Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym pod tytułem „Warsztaty leśnej uważności – poznaję i chronię Wysoczyznę Elbląską”. Projekt wśród wielu celów zakładał między innymi wskazanie kontaktu z przyrodą, jako źródła kreatywności, twórczości, wiedzy, odpoczynku i rehabilitacji. Ważne było zainteresowanie społeczności szkolnej wykorzystaniem zajęć terenowych, lekcji w środowisku naturalnym, elementów ekoterapii jako nowych i ciekawych rozwiązań w zakresie ekologii, zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Tematyka terapii leśnej w kontekście edukacyjnym, medycznym i terapeutycznym wzbogaca i uatrakcyjnił proces edukacyjny, wychowawczy Liceum Sztuk Plastycznych, był i nadal jest podpowiedzią sposobów na redukcję stresu, uwrażliwienie, rozbudzenie kreatywności oraz kształtowanie postaw odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego a w konsekwencji za zdrowie człowieka. Projekt realizowany był przy ścisłej współpracy merytorycznej i praktycznej z pracownikami Parku Krajobrazowego Wysoczyny Elbląskiej i Nadleśnictwa Elbląg – bo to na terenach objętych opieką tych instytucji poznawaliśmy i uczyliśmy się chronić przyrodę. Richard Louv, autor książki „Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury” napisał: „Kontakt z przyrodą pomaga dzieciom zrozumieć zasady naturalnych systemów poprzez bezpośrednie ich doświadczenie. Mogą poznać takie podstawowe zjawiska, jak sieci zależności, obiegi materii i energii oraz procesy ewolucyjne. Uczą się, że przyroda opiera się na jedynym w swoim rodzaju procesie regeneracji”. Ale to nie jedyne korzyści, o których warto wspomnieć. Kiedy eksponujemy się na środowisko przyrodnicze, obniża się aktywność układu współczulnego, który jest aktywny w stresie. Zwiększa się aktywność układu przywspółczulnego, który aktywuje się w stanach relaksu. W środowisku naturalnym, na co wskazują liczne badania, obniża się poziom adrenaliny i kortyzolu. Badania wskazują, że zajęcia edukacyjne prowadzone w naturze wspierają rozwój kory przedczołowej, odpowiedzialnej między innymi za regulację emocji, a dzieci, które spędzają systematycznie czas na nauce i zabawie w przyrodzie mają nawet o 20% więcej substancji szarej i białej w mózgu, co przekłada się na lepszą koncentrację. Louv napisał, że „Często nie dostrzega się przyrody jako leczniczego środka łagodzącego emocjonalne zawirowania w życiu dziecka. Raczej nigdy nie zobaczymy reklamy naturalnej terapii w rodzaju tych, jakie robią dla leków uspokajających. Jednak rodzice, nauczyciele i pracownicy służby zdrowia powinni być świadkami, jak świetnym lekarstwem na mentalny i fizyczny stres może być przyroda. Zwłaszcza teraz”. Natura, las wpływają na zdrowie człowieka różnymi drogami. Las to też miejsce nieustających inspiracji dla artystów, co pięknie łączy się z faktem, że w naturze jesteśmy bardziej kreatywni, wrażliwi, otwarci. Bycie w naturze zachęca do zatrzymania, patrzenia, słuchania, dotykania, wąchania – doświadczenia wielozmysłowe stymulują układ nerwowy, ale w delikatny, naturalny sposób budząc i zachęcając naszą wyobraźnię do działań twórczych. Las bogaty w skojarzenia, metafory, dzikość, wieloznaczność, obrazy, które utworzyła natura – to przestrzeń nie tylko zachwycająca, kojąca, lecząca, ale przestrzeń, która pobudzając zmysły, podpowiada pomysły, może wpłynąć ożywczo na twórczość młodych artystów Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym. Barwy, faktury, wzory, kształty, bogactwo różnorodności, harmonia lub pozorny chaos, i to poczucie sacrum, kiedy zanurzamy się w naturze również emocjonalnie, to wszystko może być inspiracją w poszukiwaniu, kreowaniu lub uwalnianiu swojej wyjątkowej, artystycznej drogi. W leśnej przestrzeni jest miejsce na nudę i przygodę, refleksje i naukę, odpoczynek i pracę, bycie blisko drugiego człowieka i w bezpiecznym oddaleniu, na samotność i bycie w grupie, na smutek i szczęście, na ciszę i hałas. Na wszystko, zatem chodźmy do lasu! Projekt „Warsztaty leśnej uważności – poznaję i chronię Wysoczyznę Elbląską”, dofinansowany był ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Realizowany był przez Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym – koordynowała go Agnieszka Wiśniewska, a Powiat Elbląski odpowiadał za pozyskanie i zarządzanie dotacją.