Wspominamy inspirujące doświadczenia! -listopad 2022
W październiku, w ramach programu Erasmus pn. „Discovering new” grupa uczniów z klasy II, IV LP i IV LSP miała okazję uczestniczyć w licznych warsztatach w partnerskiej szkole na Łotwie. Młodzież miała okazję poznać techniki pracy i specyfikę specjalizacji innych niż reprezentowane w naszej szkole. Uczestnicy projektu pracowali z tkaniną, własnoręcznie ozdobili płócienne torby, współtworzyli elementy scenografii, pracowali ze szkłem w pracowni witrażu. Mieli okazję również działać w pracowni fotografii oraz odkryć liczne media podczas zwiedzania szkoły i pracowni: metaloplastyki, jubilerskiej, snycerki, renowacji zabytków etc. Pobyt na Łotwie z pewnością rozszerzył naszą świadomość dotyczących możliwości oferowanych przez różnorodne twórcze techniki z którymi do tej pory nie mieliśmy kontaktu. Pozwolił również odkryć fascynującą kulturę i sztukę tego kraju. Codziennie, po warsztatach, odwiedzaliśmy liczne muzea i galerie, a także malownicze zakątki przepięknej Rygi.
Zwieńczenie projektu stanowiła szkolna prezentacja za pośrednictwem której uczestnicy projektu podzielili się ze społecznością szkolną swoimi doświadczeniami, wiedzą i obserwacjami. Zrobili to ciekawie i z dużym zaangażowaniem, by przekazać wszystkim cząstkę swoich inspiracji, które mamy nadzieję wykorzystać w przyszłości!
Projekt „Discovering new” jest współfinansowany przez Unię Europejską
Wizyta przygotowawcza w Riga Art and Media School – październik 2022.
Riga Art and Media School to ogromna szkoła z potężnym zapleczem technologicznym w poszczególnych kierunkach: od kowalstwa artystycznego, ceramikę, tkactwo, jubilerstwo, do projektowania ubiorów, fotografię, film i media.
W szkole prowadzone są kierunki wspólne dla obu szkół partnerskich. Łotewska szkoła kształci też w kierunkach innych, nastawionych na rzemiosło artystyczne, np.: konserwatorstwo i renowacja mebli, snycerstwo. Warto było obserwować proces organizacji, efekty kształcenia w tych kierunkach. Wizyta pozwoliła na obserwację i omówienie całego procesu kształcenia. Mogliśmy zaobserwować jak pracują uczniowie w poszczególnych pracowniach i warsztatach, jakie efekty prezentują uczniowie po zakończeniu nauki. Przestrzenie szkolne wyposażone są w prace wykonane samodzielnie przez uczniów, w tym meble na korytarzach, stołówce szkolnej. Maja one bardzo wymiar praktyczny i użytkowy. Proces 4 letniej nauki kończy się egzaminem dyplomowym z przygotowania zawodowego, podobnie jak u nas. Co ciekawe, uczniowie partnerskiej szkoły zdają egzamin maturalny już rok wcześniej, tak aby w ostatnim roku nauki skupić się na egzaminie z przygotowania zawodowego i pracy dyplomowej.
Podczas wizyty przygotowawczej zaplanowano i uszczegółowiono działania w harmonogramie wizyty uczniowskiej i Job Shadowing nauczyciela z uwzględnieniem potrzeb i korzyści obu stron. Zaplanowaliśmy także działania dzięki którym uczniowie naszej szkoła mogli poznać dziedzictwo kulturowe Łotwy, wizyty w muzeach i galeriach sztuki, zwiedzanie zabytków stolicy. Omówiono i zaplanowano budżet wizyt. Wspólna praca pozwoliła na wzmocnienie zaangażowania obu szkół partnerskich w realizację planowanych działań.
Odkrywamy nowe! Uczennice Liceum Sztuk Plastycznych w artystycznej szkole w Levicach
Uczennice Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym, po opieką psychologa szkolnego – Anny Miazgi oraz nauczyciela języka polskiego – Małgorzaty Wolskiej, wzięły udział w projekcie „Discovering New” – „Odkrywamy Nowe”, finansowanego w ramach akcji kluczowej A1 – edukacja szkolna. Projekt, współfinansowany przez program Unii Europejskiej „Erasmus+”, zakładał zwiększenie umiejętności artystycznych i językowych uczniów biorących udział w warsztatach zagranicznych.
Słowacja okazała się pierwszym z państw biorących udział w projekcie Discovering New. W dniach 6 -10 czerwca uczennice LSP spotkały się naszymi słowackimi przyjaciółmi w miejscowości Levice, w szkole plastycznej Škola umeleckého priemyslu Ladislava Bielika.
Szkoła plastyczna w Levicach podzielona jest na dwa budynki, pierwszy jest starszy i przeznaczony do nauki przedmiotów ogólnych, niemniej jednak znajduje się tam także pracownia rzeźby w drewnie, szkle i metalu. W drugim, nowym budynku uczniowie uczą się wyłącznie przedmiotów artystycznych. Życzliwi gospodarze Słowacy zorganizowali nam dni pełne wrażeń i kreatywnych warsztatów.
Niemal przez cały tydzień uczennice poznawały nowe techniki artystyczne, których nie uwzględnia program nauczania w naszej szkole. Ogromne wrażenie wywarły na nich zajęcia z fotogramu oraz transferu fotografii na drewno, a także filcowanie na sucho i na mokro oraz tkactwo. Wyjątkowo atrakcyjne dla polskich uczennic okazały się warsztaty, podczas których, wraz z uczniami ze związku artyzmu promocyjnego i wzornictwa przemysłowego, stworzyły piękną biżuterię.
W środę z kolei udaliśmy się na wycieczkę. Mieliśmy okazję zobaczyć Danubiana Meulensteen Art Museum – naddunajskie muzeum, w którym można podziwiać wystawy sztuki nowoczesnej i ogrody rzeźb. Odwiedziliśmy także Bratislava City Gallery – galerię sztuki w Bratysławie, na Starym Mieście. Obecnie znajduje się tam 35 000 eksponatów, które dokumentują rozwój sztuk pięknych na Słowacji od okresu gotyku do współczesności. Zanim wróciliśmy do miasta Levice, podziwialiśmy zabudowę Starego Miasta w Bratysławie.
Ponadto uczennice wzięły udział w 15. Międzynarodowym festiwalu fotografii zorganizowanym w XIX – wiecznej synagodze, zwiedziły Tekovskie Muzeum, czyli regionalne muzeum, dokumentujące historię i kulturę ludową w regionie. Dzięki ekscytującym i ciekawym opowieściom przewodnika poznały historię i zabytki miasta Levice. Spróbowały także lokalnej kuchni.
Wyjazd rozbudził w uczennicach chęć do zdobywania nowych doświadczeń, kompetencji społecznych, podnoszenia poziomu komunikacji w języku angielskim i nawiązywania kontaktów. To doświadczenie wyzwoliło w nich ciekawość świata, gotowość do podejmowania wyzwań, zdolność do planowania własnego rozwoju oraz zainteresowanie potencjalnymi mobilnościami w przyszłości.
Udział w lekcjach i warsztatach bez wątpienia podniósł ich kwalifikacje zawodowe. Zdobyły dodatkowe umiejętności, które będą mogły wykorzystać do tworzenia swoich dzieł, łącząc techniki i stosując mieszane media. Wierzymy, że to wpłynie pozytywnie na ich przyszłą karierę zawodową.
Działania zostały zaplanowane w taki sposób, aby uczniowie biorący udział w ćwiczeniach dzielili się zdobytą wiedzą z całą społecznością szkolną, organizując warsztaty. Zagwarantuje to, że nowa wiedza nie będzie jedynie domeną bezpośrednich uczestników projektu, ale ma szansę na stałe przeniknąć do wizji naszej organizacji na wszystkich polach jej działania.
ODKRYWAMY NOWE (DISCOVERING NEW)
Szkoła zaaplikowała do programu Erasmus+, Runda 1, typ akcji: KA122-SCH – Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w edukacji szkolnej. Obecnie oczekujemy na wyniki.
Czas trwania:
W przypadku otrzymania dofinansowania projekt rozpocznie się 01.12.2021, potrwa 12 miesięcy do 01.12.2022.
Ilość uczestników:
Udział w szkoleniach i kursach zagranicznych – 5 nauczycieli
Job shadowing (Obserwacja pracy w szkole partnerskiej) – 1 nauczyciel
Krótkoterminowa mobilność uczniów w szkołach partnerskich na Słowacji i Łotwie – dwie grupy po 6 uczniów i 2 opiekunów
Wizyta przygotowawcza na Łotwie – 2 nauczycieli
Wnioskowana kwota grantu:
22458 Euro
Cele projektu:
Projekt Odkrywamy Nowe powstał, aby umożliwić uczniom i nauczycielom biorącym w nim udział podniesienie swoich umiejętności i kompetencji zawodowych. Zarówno pierwsi jak i drudzy muszą konsekwentnie podnosić swoje kwalifikacje, aby stanowić konkurencję na trudnym rynku pracy. Nasi uczniowie przychodząc do naszej szkoły marzą o zastaniu artystami, lecz czy podążą wybraną ścieżką artystycznej kariery jest niewiadomą. Jako szkoła nie mamy wpływu na to, czy ich dzieła zostaną docenione, jednak możemy próbować wyposażyć ich w rozbudowany warsztat, znajomość technik, które wpłyną na jakość ich prac. Nauczyciele będą mogli usprawnić swój warsztat pracy i nabyć nowe umiejętności na kursach w europejskich centrach szkoleniowych, poznać dobre praktyki i wymienić się doświadczeniami (dzięki job shadowing). Umocnią swe kompetencje w obszarze cyfryzacji, myślenia krytycznego, umiejętności dialogowania z treściami medialnymi i dezinformacją, porozumiewaniu się w j. angielskim. Projekt zakłada wielopłaszczyznowe ale komplementarne, spójne działania z zakresu: krótkoterminowych mobilności grup uczniów, job shadowing oraz specjalistyczne kursy dla nauczycieli w europejskich centrach szkoleniowych. Wszystkie te działania pomogą nam zrealizować cele projektu, podnieść jakość kształcenia w naszej placówce, zapewnić jakość nauczania zgodną z europejskimi standardami. Działania zostały zaplanowane w taki sposób, aby odziaływanie nie było jednostkowe ponieważ zarówno uczniowie biorący udział w warsztatach, jak i n-le biorący udział w kursach będą dzielić się zdobytą wiedzą z całą społecznością szkolną organizując warsztaty i rady szkoleniowe. Zagwarantuje to, że nowa wiedza nie będzie jedynie domeną bezpośrednich uczestników projektu, ale ma szansę na stałe przeniknąć do działań naszej organizacji na wszystkich polach jej działania. Osiągnięcia projektu i informacje o finansowaniu będą rozpowszechniane przy użyciu dostępnych mediów np. platformy rozpowszechniania.