CAREER IN ART

Podsumowanie projektu „Career In Art”.

Podczas uroczystości zakonczenia roku szkolnego 2016/2017 pani Joanna Jastrzębska – koordynator projektu- przedstawiła efekty kończącego się właśnie projektu „Career in art”. Z tej okazji uczestnicy uroczystości i goście wernisażu mogli spróbować wspaniałego tortu. Na planaszach wystawienniczych przedstawiono rezultaty projektu i zrealiowane mobilnosci. To był bardzo udany projekt, który dostarczył uczniom i nauczycielom wiele satysfakcji z podejmowanych działań.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 100   CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 100     CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 100

Projekt „Career In Art” wyróżniony w Bonn

Podczas tegorocznej europejskiej konferencji  Best practice results from Erasmus. A European conference on Dissemination and Impact in the School Sector na temat upowszechniania i oddziaływania projektów Erasmus+ w szkołach projekt Career In Art realizowany przez Liceum Plastyczne w Gronowie Górnym został wskazany jako jeden z  przykładów dobrych praktyk. Tym samym szkoła znalazła się wśród czterech najlepszych placówek w Polsce.

Konferencja odbyła się w dniach 17-23 maja 2017r. w Bonn. Przedstawiono na niej około 130 najlepszych projektów będących przykładami dobrych praktyk w dziedzinie edukacyjnej. Z okazji 30-lecia programu Erasmus zorganizowano wystawy i warsztaty, gdzie swoje miejsce miały również działania nauczycieli i uczniów Liceum Plastycznego. Projekt Career In Artrealizowany był od 2014 do 2017 roku we współpracy ze szkołami artystycznymi ze Słowenii, Rumunii, Belgii, Turcji i Słowacji. Skierowany był do młodych artystów, którzy w swoim rozwoju uwzględniać muszą zarówno odkrywanie pasji i talentów, jak i praktyczne aspekty, takie jak zdobycie zawodu czy radzenie sobie na rynku pracy. Podczas wizyt w partnerskich krajach uczniowie poznawali kulturę i sztukę regionów, zawierali nowe znajomości. Przede wszystkim jednak uczyli się nowych technik artystycznych, doskonalili umiejętności komunikacyjne w języku obcym. Niezwykle ważnym elementem projektu były działania zawodowe, takie jak tworzenie swojego portfolio czy spotkania ze specjalistami z zakresu rozwoju zawodowego.

Galeria 

Career in Art- spotkanie uczniów w Słowenii

Tym razem w wymianie uczestniczyły uczennice klasy II i III. Już pierwszy dzień przyniósł wiele wrażeń- Lublana okazała się być wyjątkowo interesującym miastem, a ludzie uczestniczący w projekcie bardzo otwarci i przyjaźni. Jednak dopiero drugiego dnia mogłyśmy w pełni docenić piękno słoweńskiej stolicy. Najpierw odbyło się oficjalne zwiedzanie szkoły- ACADEMY OF FINE ARTS AND DESIGN, podczas którego poznałyśmy system pracy placówki. Następnie odwiedziliśmy muzeum wybitnego architekta- Jose Plečnika, który jest autorem niezliczonej ilości budynków Lublany. Kolejnymi punktami wycieczki okazały się być Franciszkański Kościół Zwiastowania, tutejszy ratusz oraz zamek Ljubljanski Grad. W ciągu kolejnych dni miałyśmy możliwość uczestniczenia w warsztatach ceramicznych i drukarskich oraz wykładach m.in. na temat biznesu w sztuce, tworzeniu własnej marki. Jednym z piękniejszych punktów wymiany był wyjazd do Piranu. Miałyśmy tu okazję zwiedzić “solne patelnie”, soliny- dumę tutejszych mieszkańców. Tym co zachwyciło nas jednak najbardziej były pirańskie widoki- z najwyższego punktu bowiem podziwiać można Chorwację oraz Włochy! Miasto okazało się być niezwykle klimatyczne. Widok morza przywołał wakacyjne wspomnienia, a piękna I słoneczna pogoda, która utrzymywała się podczas całego naszego pobytu umilała każdą chwilę. Jak na szkołę plastyczną przystało odwiedziłyśmy też kilka muzeów i galerii, m.in. Galerię Narodową, kontrowersyjną Tivioli Mansion czy Muzeum Sztuki Współczesnej, gdzie poznałyśmy twórczość czołowych słoweńskich artystów. Idealnym zakończeniem wizyty okazał się być rejs łódką po Lublanicy i ostatnie spojrzenia na niesamowitą architekturę. Cała wycieczka była pięknym zwieńczeniem projektu Career in Art. Każdy dzień wymiany przyniósł nowe doświadczenia oraz znajomości, które zostaną z nami na całe życie.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 100CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 100   Gallery

Julia Olenkiewicz, kl III 

 

Dunaj, Bratysława, Góry Szczawnickie i smaczne haluszki.

Realizacja międzynarodowego projektu Erasmus+ Career In Art rozpoczęła się wizytą roboczą w naszej szkole, przedstawicieli wszystkich partnerów biorących udział w projekcie, w październiku 2014 roku.  Od tego czasu zwiedziliśmy już kolejne kraje m.in. Belgię i Rumunię. W dniach 10-15 kwietnia 2016r. gościliśmy w słowackiej Średniej szkole artystycznej im. Ladislava Bielika w Levicach. Dni były wypełnione zajęciami i warsztatami dla uczniów oraz bogatym programem zwiedzania kraju. Zwiedzaliśmy ruiny zamku i muzeum w Levicach – obejrzeliśmy wystawy dotyczące historii i kultury regionu, wystawę zbiorów lalek oraz wystawę dotyczącą fotografa Ladislava Bielika (słynny fotograf dokumentujący wydarzenia sportowe oraz wydarzenia z sierpnia 1968 z Czechosłowacji, za które otrzymał liczne nagrody).

Piękna pogoda towarzyszyła nam w wycieczce do Bańskiej Szczawnicy – miasta leżącego w środku Gór Szczawnickich, które ze względu na niezaprzeczalne wartości i piękno wpisane jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Nie ominęliśmy wspinaczki, aby obejrzeć 23 obiekty barokowej Kalwarii. Sporo czasu przeznaczyliśmy na oglądanie unikalnych zbiorów  muzeum w Starym Zamku. Po tak intensywnym programie, smaczne regionalne, słowackie haluszki i strapaczki smakowały wybornie!

Kolejnego dnia swoje piękno zaprezentowała nam stolica Słowackiej Republiki – Bratysława, nazywana „Klejnotem Dunaju”. W Zamku Bratysławskim otrzymaliśmy solidną dawkę historii kraju i miasta, które przez kilkaset lat było stolicą ówczesnych Węgier. Leniwe popołudnie spędziliśmy na spacerach po urokliwych, wąskich uliczkach Starego miasta.

To nie koniec atrakcji. Wisienką na torcie tego dnia były godziny spędzone w najmłodszym w Europie muzeum sztuki współczesnej: Danubiana Meulensteen Art Museum.  Niesamowite miejsce, 15 km od centrum Bratysławy, na skraju półwyspu, w środku potężnego Dunaju. Imponująca architektura muzeum w połączeniu z  niesamowitym położeniem na granicy trzech państw sąsiednich, Słowacji, Austrii i Węgier stanowi niepowtarzalne miejsce do wystawy dzieł sztuki współczesnej.  Park o powierzchni 8000 m2 daje możliwość prezentacji prac rzeźby. Tam trzeba być!

Wizytę w gościnnych Levicach zakończyła wystawa prac uczniów wykonanych podczas zajęć warsztatowych z projektowania logo 3D, grafiki (sucha igła), fotografii reklamowej i artystycznej  oraz filcowania.

Był to doskonały tydzień, pełen wrażeń i doświadczeń, po którym pozostanie mnóstwo pięknych wspomnień i nowych przyjaźni.

Galeria

     

Krystyna Brinkiewicz , 24.04.2016r.

 Antwerpia, Ghent, dzieła Rubensa, rzeźby Mirrera – Belgia 

W dniach 8 do 13 listopada 2015r.  wyjechaliśmy do Belgii  w ramach projektu  Erasmus + „Career in Art”. W projekcie razem z nasza szkoła biorą  udział również szkoły z Turcji, Rumunii, Słowacji i Słowenii i Belgii. Do uroczego miasteczka Overpelt, do szkoły WICO campus Materdei, zjechało się w tych dniach 30 osób. Wspólnie z gospodarzami  w zajęciach, warsztatach i wyjazdach uczestniczyło ponad 50 osób.

Poniżej relacja Alicji Zaradkiewicz:

 Międzynarodowe wymiany uczniowskie to  bardzo ciekawe przeżycie. Możliwość poznania nowych ludzi, kultury, doskonalenia języka angielskiego a także dobra zabawa. Tym razem również nam tego nie zabrakło. Dodatkowo wynieśliśmy z tego wyjazdu wiele twórczych inspiracji. Nasi gospodarze fantastycznie podjęli główny temat projektu ,, Career in Art” pokazując nam różne możliwości rozwijania artystycznej kariery.

      Zaczęliśmy od warsztatów, na których dyskutowaliśmy o filozoficznym podejściu do sztuki, podzieleni na grupy przedstawialiśmy nasze rozterki i wysnute na ten temat wnioski. Następnie na wykonywaliśmy projekty dizajnerskiej biżuterii z papieru a na warsztatach  graficznych  tworzyliśmy komiksy.

    Kolejne dni były również bardzo intensywnie zagospodarowane. Wtorek spędziliśmy w Antwerpii gdzie odwiedziliśmy dom Rubensa, zwiedziliśmy tamtejszą katedrę „Palec Boży”, w której znajdowały się oryginalne dzieła Rubensa. W Antwerpii oglądaliśmy również murale, które znajdowały się po obu stronach ulicy o długości ponad kilometra.   Następnego dnia byliśmy w odwiedzinach  w domu  belgijskiego rzeźbiarza Reymonda Mirrera. Do dzisiaj jesteśmy pod wrażeniem prac, które mogliśmy tam oglądać.  Tego dnia zwiedziliśmy również  muzeum szkła, w którym mieliśmy możliwość zobaczenia warsztatu pracy osób produkujących ozdoby szklane. Po południu odwiedziliśmy też znajdujący się w Lommel największy cmentarz ofiar drugiej wojny światowej w Europie. W Lommel  mieliśmy kolejne warsztaty- tworzyliśmy dzieła z różnych materiałów, głównie szkła, farb, sznurków. Czwartek to dzień, który spędziliśmy w  Ghent gdzie udało nam sie zobaczyć słynny politryptyk  autorstwa Van Eyck’a.

  Szkoła WICO campus Materdei w Overpelt przywitała nas z otwartymi ramionami, a u goszczących nas rodzin szybko poczuliśmy sie jak w domu. Te wyjazd na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci.

Barbara Koniecko

 galeria zdjęć

        

 Belgia- kraina czekolady i frytek

Dużą część spotkania nauczyciele spędzili intensywnie pracując, ustalając szczegóły przyszłego wyjazdu uczniów i planując następny rok projektu, jednak udało nam się też odrobinę pozwiedzać i rozsmakować się w belgijskiej kuchni.

Belgowie uważają siebie za wynalazców frytek, które tu spożywa się z majonezem. Powszechnie jada się owoce morza, a zwłaszcza małże. Zadziwiły nas też tradycyjne naleśniki z mąką gryczaną, które jedzą z boczkiem, dżemem i chlebem. Połączenie niemożliwe, a jednak mogę stwierdzić, że jadalne 🙂 Każdy turysta próbuje tu wyśmienitej czekolady w przedziwnych połączeniach, jak z czerwonym pieprzem lub o smaku herbaty Earl Grey.

Odrobinę udało nam się zwiedzić Antwerpię – prawie pół milionowe miasto portowe, gdzie podziwialiśmy niezwykłąnowoczesną i starą architekturę, jak i 4 obrazy Rubensa. Wycieczka ciekawa, bo jeździliśmy żółtymi miejskimi rowerami. Jest to typowy środek transportu i widać, że Belgom w jeździe nie przeszkadza zła pogoda, wiatr, biznesowe teczki, szpilki i mini spódniczki – jeżdżą w każdą pogodę i w każdym stroju. My i inni nauczyciele z cieplejszych krajów jak Turcja czy Słowenia, typowe mieszczuchy, przemarzliśmy do szpiku kości, ale było warto.

Zachwyciło nas też Gent, niezbyt duże średniowieczne miasteczko z przepiękną architekturą i kolorowymi wystawami. Belgowie zrobili atrakcję turystyczną z mocno kultywowanych tradycji ludowych, dlatego w co drugim butiku można kupić ręcznie robione tkane torebki i koronkowe sukienki.

W listopadzie Belgię odwiedzą nauczyciele i uczniowie naszej szkoły. Mam nadzieję, że również spodoba im się ten piękny kraj.

Koordynator projektu

Joanna Jastrzębska

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 100  CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 100  CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 100

Rumunia pełna barw i… niespodzianek

Pobyt w Targu Jiu w ramach projektu Erasmus + na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci. Mieliśmy okazję nie tylko poznać kulturę goszczącego nas kraju, wymienić się doświadczeniami, zdobyć nowe znajomości, ale również nabyć całkiem nowe umiejętności, które mogą przydać się nam w dalszej praktyce artystycznej.

Zachwyciły nas: piękno naturalnego krajobrazu, zapierające dech w piersiach ukształtowanie jaskini Peștera Muierilor oraz przepełnione atmosferą duchowości monastery Hurezu, które pozostawały w idealnej harmonii z pięknem otaczającej natury.

W Horezu, słynącym z ceramicznych warsztatów, mieliśmy okazję spróbować swoich sił w formowaniu różnorodnych naczyń przy użyciu koła garncarskiego. Najodważniejsi z nas mogli również ozdobić naczynia wybranym przez siebie barwnym geometrycznym motywem.  Efekty przerosły nasze oczekiwania i stanowiły zalążek fascynacji tą dziedziną rzemiosła artystycznego.

Targu Jiu było miastem pełnym niespodzianek i spontanicznych odkryć. Począwszy od eklektycznej architektury przez elementy lokalnej tradycji widoczne w niektórych miejskich obszarach aż po skąpanego w kolorowym świetle flash moba, którego byłyśmy świadkami w wyjątkowo ciepły wieczór na głównym miejskim placu.

Nie zabrakło zajęć i aktywności, które pobudzałyby naszą wyobraźnię i skłoniły do autoekspresji. Mieliśmy okazję zobaczyć prace Constantina Brâncuși, wybitnego XX- wiecznego artysty, który całkowicie zrewolucjonizował myślenie o rzeźbie współczesnej. Cały nasz pobyt w Targu Jiu upłynął pod znakiem małych i większych zaskoczeń – odnajdywania w przestrzeni miejskiej prac innych rumuńskich artystów, reprezentantów młodszego pokolenia, którzy postanowili nawiązać do twórczości swojego mistrza, twórcy Bramy Pocałunku czy Niekończącej się kolumny. Zainspirowani artystycznym klimatem miasta pokusiliśmy się o pozostawienie w Targu Jiu kilku naszych dzieł (w tym dość obszernie ilustrowanego wpisu w księdze pamiątkowej Muzeum Miejskiego czy tradycyjnie już – humorystycznych streetartowych prac, ale tym razem wykonanych kredą w parku miejskim).

Warsztaty upłynęły nam w niezwykle inspirującej i integrującej atmosferze.  Cieszyło nas, że stanowią odwołanie do tradycji lokalnego rzemiosła, ale w nieco zmodernizowanej formie – uczyliśmy się haftować przepiękne zgeometryzowane organiczne motywy na koszulach . Cieszy nas to tym bardziej, że haftowane koszule utrzymane w klimacie boho – folk stanowią nieodłączny trend tego sezonu, więc umiejętność wypada nam rozwijać i z dumą wykorzystać. Warsztaty nas zintegrowały  i pobudziły zespołowego ducha, któremu pozwoliliśmy się uaktywnić zwłaszcza podczas pożegnalnej imprezy, kiedy to zachwycaliśmy się smakołykami z różnych krajów, uczyliśmy naszych zagranicznych partnerów tańczyć poloneza oraz zachęcaliśmy ich do naszej  tongue twisters game – nauki języka polskiego przy pomocy powiedzonek takich, jak np. „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie”, którą nasi obcojęzyczni koledzy przyjęli z zaskakującą odwagą (!) i entuzjazmem.

Niedosyt pozostawiło nam zwiedzanie przepięknego Bukaresztu, pełnego nastrojowej atmosfery, zieleni oraz mieszanki stylów architektonicznych. Mogliśmy odczuć, że w tym barwnym mieście, radosna, kulturotwórcza, energiczna atmosfera przenika się z piętnem historii, która wpłynęła w znacznym stopniu na oblicze stolicy Rumunii, jak i całego kraju.  Szkoda, że nie mogliśmy odkryć wszystkich  sekretów Bukaresztu poświęcając więcej czasu temu miastu zwanemu niegdyś Małym Paryżem. Niesłusznie, bo posiada całkowicie unikalną, niezwykłą atmosferę, której porównywanie z innymi miejscami byłoby dla Bukaresztu krzywdzące.

Paulina Łuczak, LP Gronowo Górne

  

Galeria 

Kraj wielu kontrastów – Rumunia. Wizyta w Targu Jiu, Horezu. 

W kwietniu nauczyciele w ramach projektu Erasmus + udali się z wizytą studyjną do partnerskiej szkoły w Rumunii. Na spotkanie przyjechali przedstawiciele wszystkich szkół biorących udział w wymianie. Głównym celem był monitoring realizowanych zadań, ewaluacja spotkania w Polsce i powstających w ramach projektu prac. To ciekawy sposób wymiany doświadczeń i spostrzeżeń, gdyż każda szkoła oprócz własnej specyfiki i oczekiwań ma również pewną wizję tworzenia całości. Te merytoryczne dyskusje służyły przede wszystkim przygotowaniu majowego spotkania młodzieży w Targu Jiu.

Południowe tereny Rumunii to będzie dla uczniów ciekawe doświadczenie. Mocno związani z kulturą i tradycją Karpat mieszkańcy mocno podkreślają odrębność regionu. Mieliśmy okazje zobaczyć piękne Monastery czy też pracownie ceramiczne w Horezu, lokalne muzea oraz miasto z jego różnorodnością zarówno kulturową, jak i architektoniczną. Jak każdy wyjazd, tak i ten pozwala na skonfrontowanie poglądów i zaplanowanie strategii. W tak rozbudowanym projekcie jest to szczególnie ważne. Mam nadzieję, ze młodzież przywiezie z Rumunii wiele ciekawych wspomnień.

    

Career in Art, czyli artystycznie i multikulturowo. 9-13.03.2015 Gronowo Górne

Od 9 do 13 marca Liceum Plastyczne gościło w swoich murach (a uczniowie w domach) przedstawicieli szkół artystycznych z Belgii, Turcji, Słowacji, Rumunii i Słowenii w ramach realizowanego projektu Erasmus+. To kolejne doświadczenie wymiany młodzieży, która w założeniu ma rozwijać umiejętności młodzieży, pokazywać inne techniki prac artystycznych oraz zapoznawać z kulturą krajów.Naszym gościom mieliśmy do zaproponowania wiele – zajęcia w różnych pracowniach oraz artystyczny i historyczny dorobek regionu.Zaczęliśmy uroczyście – od konferencji w Starostwie Powiatowym, podczas której Pan Starosta, Maciej Romanowski, opowiedział o naszym regionie, przyrodzie, ekonomii, szkołach powiatowych i unikatowych pochylniach. Dalszą część dnia spędziliśmy na Starym Mieście. Wysłuchaliśmy wprowadzenia o historii CS Galeria EL oraz spotkaliśmy się z rzeźbiarzem Waldemarem Cichoniem, który opowiedział o swojej sztuce, inspiracjach i technikach. Obejrzeliśmy wystawę jego prac przygotowaną na 35-lecie pracy artystycznej. W klimacie Starówki opowiedzieliśmy gościom Legendę o Piekarczyku przy Bramie Targowej, a w Ratuszu Staromiejskim obejrzeliśmy makietę XVII-wiecznego Elbląga i systemu pochylni. Na deser wizyta w Katedrze Świętego Mikołaja, przemarsz Ścieżką Kościelną aż do Bulwaru Zygmunta.We wtorek pojechaliśmy do Malborka zwiedzić zamek. To był bardzo cenny czas z historią,ciekawymi ludźmi. Popołudniu już pierwsze zajęcia w Pracowni Sitodruku. Uczniowie nauczyli się pracować na tkaninie i własnoręcznie wydrukowali torby z logiem projektu i Unii Europejskiej, która współfinansuje projekt w ramach programu Erasmus+.Pracując symultanicznie poszczególne grupy miały warsztaty z animacji 3D. Uczniowienauczyli się obsługi programu 3D Max i zrobili animacje logo projektu. Odbyły się także zajęcia z fotografii- młodzież eksperymentowała i bawiła się światłem. Na lekcji z historii sztuki w Polsce – uczniowie poznali naszych znakomitych malarzy i ich dzieła.Nauczyciele w tym czasie zwiedzili Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu, obejrzeli film z hologramem.W czwartek pokazaliśmy gościom Gdańsk. Obcokrajowcy byli zafascynowani krótką wycieczką nad morze – wielu z nich widziało je po raz pierwszy w życiu. Pomimo wiatru i zimna udało im się zwiedzić Akademię Sztuk Pięknych z przewodnikiem, Dwór Artusa, Muzeum Historyczne w Gdańsku i Kościół Mariacki.W piątek, na zakończenie projektu odbył pokaz filmów zrobionych przez uczestników projektu opowiadających o twórczości i pracy artystów np. rzeźbiarza, grafika, muzyka, artystów ulicznych. To był bardzo intensywny tydzień, ale dający wiele satysfakcji i otwierający zupełnie inne horyzonty. Nasi uczniowie zawarli nowe, ciekawe znajomości i liczymy, że będzie to także dobrą motywacją do nauki i pracy twórczej. Już za kilka tygodni nasi uczniowie pojadą do Rumunii, by tam poznawać specyfikę szkoły i walory kraju.

         

Pierwsza wizyta uczniów i nauczycieli

Uczniowie oraz nauczyciele naszej szkoły realizują projekt Erasmus + Career In Art. W ramach tego przedsięwzięcia w dniach 08-14 marca 2015 będziemy gościć u siebie młodzież wraz z opiekunami z pięciu krajów – Belgii, Turcji, Słowacji, Słowenii i Rumunii.
W tym czasie nasi goście poznawać będą sztukę w Polsce i w regionie, uczestnicząc w wykładach i wycieczkach tematycznych do muzeów w Malborku oraz Gdańsku. Artystycznie ugości ich Galeria El. Pan Jarosław Denisiuk oraz Pani Marta Demko przybliżą sylwetki elbląskich artystów, a po autorskiej wystawie oprowadzi Waldemar Cichoń. To szczególnie ważne, gdyż jubileuszową ekspozycję warto się pochwalić.
Dla uczniów europejskich szkół plastycznych zaplanowaliśmy również warsztaty z fotografii, historii sztuki w Polsce, sitodruku i animacji 3D, które zorganizują nauczyciele z naszej szkoły.
Ten wyjątkowy tydzień rozpoczniemy uroczystym spotkaniem z Panem Starostą Maciejem Romanowskim.
Projekt to niewątpliwie okazja do wymiany doświadczeń i szlifowania języka, ale przede wszystkim szansa na zawarcie przyjaźni ponad granicami.

Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+

Joanna Jastrzębska
koordynator projektu

Logo projektu Career In Art

Stworzenie logo było zadaniem trwającym od października do 10 grudnia 2014. Następnie od 11 do 16 grudnia wszystkie partnerskie szkoły przeprowadziły głosowanie według zasad sprecyzowanych w dokumencie „Logo Tender”  dostępnym na stronie projektu- http://www.ssof.si/erasmusplus/

Zwycięzcą został Luc Davids z Belgii.

Na drugim miejscu również uplasował się Luc Davids, ze swoim innym projektem, a na trzecim Ziva Oblac ze Słowenii.

Ważna strona

The Slovenian partner with the little help of other project schools has created the project website. Check it out: http://www.ssof.si/erasmusplus/

Erasmus Plus –partnerzy CIA w naszej szkole!

             W dniach 11-15 listopada 2014 w Liceum Plastycznym w Gronowie Górnym spotkali się partnerzy projektu Career In Art, finansowanego w ramach programu Erasmus Plus.

            Partnerstwo tworzy 6 szkół z Polski, Rumunii, Belgii, Turcji, Słowacji i Słowenii. Projekt skupia się na przygotowaniu uczniów liceów plastycznych, lub szkół średnich z klasami artystycznymi do zawodu artysty. Nasi uczniowie muszą rozwijać swoją pasję, jednakże, muszą rozumieć potrzeby, wymagania i zasady rządzące obecnym rynkiem pracy. Współczesny artysta  zna historię sztuki, różne techniki artystyczne – te obecne i z przeszłości, jest twórczy, gotowy do eksperymentowania i wie co chce robić. Oprócz tego posługuje się językami, żeby sprzedawać swoją twórczość za granicą, jest biegły w nowoczesnych technologiach i ciągle uczy się, aby podwyższyć swoje kwalifikacje i umiejętności. Tego wszystkiego młody artysta-uczeń będzie mógł się uczyć w naszym projekcie.

            W czasie 3 lat projektu zaplanowanych jest wiele spotkań nauczycieli i uczniów. Tym razem w Polsce 12 pedagogów ze szkół partnerskich pracowało nad dokumentacją projektu. To pierwsze spotkanie było konieczne, aby dopracować wszystkie główne założenia projektu i szczegółowo omówić najbliższe zadania: stworzenie logo projektu, powstanie słownika terminów plastycznych w siedmiu językach i filmów o lokalnych artystach. Uzgadnialiśmy sposoby o wdrażania projektu i metody popularyzowania jego rezultatów, między innymi poprzez stworzenie strony internetowej. Spotkanie było długie, twórcze i owocne.

            W tym krótkim czasie  zdołaliśmy pokazać naszym gościom odrobinę naszego wspaniałego dziedzictwa kulturowego. Zobaczyli Starówkę w Gdańsku i Muzeum Bursztynu,  zwiedzili Zamek Krzyżacki w Malborku, który wywarł na nich niesamowite wrażenie. Z naszych lokalnych elbląskich zabytków najbardziej podobała im się Galeria El oraz wystawa prac uczniów Liceum Plastycznego z pracowni serigrafii i oczywiście Katedra Świętego Mikołaja. Partnerzy z Turcji przyjechali 10.11 i  obserwowali obchody Dnia Niepodległości przy Ratuszu Staromiejskich, co było dla nich nie lada atrakcją. W elbląskich restauracjach popróbowali smacznej, polskiej kuchni.

  Spotkanie było bardzo udane, zarówno pod względem wytężonej pracy jak i rozwoju kulturowego, poznania Polski i jej obyczajów. Z niecierpliwością czekamy na przyjazd uczniów, który odbędzie się w marcu 2015 roku.

galeria zdjęć

Joanna Jastrzebska, Koordynator projektu, 19.11.2014r.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – Narodowa Agencja Programu Erasmus+ zakończyła ocenę wniosków złożonych w ramach sektora edukacji szkolnej, partnerstwa strategiczne – współpraca szkół w roku 2014. Z satysfakcją przyjęliśmy informację, iż wniosek  CIA – Career In Art  został zatwierdzony do realizacji. Złożony przez naszą szkołę wniosek uzyskał łącznie 91,5 pkt. na 100 punktów możliwych. Przyznana kwota dofinansowania wynosi 230 225,00 euro.

Partnerzy projektu:

Partner 1 – Polska – Liceum Plastyczne w Gronowie Górnym

Partner 2 – Rumunia – Colegiul Auto Traian Vuia

Partner 3 – Belgia – Wico Campus Mater Dei

Partner 4 – Turcja – Sakarya Erenler Figen Sakallioglu Anadolu Lisesi

Partner 5 – Słowacja -Stredná umelecká škola L.Bielika

Partner 6 – Słowenia – Srednja sola za oblikovanje in fotografijo Ljubljana

Projekt skupia się na przygotowaniu uczniów liceów plastycznych lub szkół średnich z klasami artystycznymi do zawodu artysty. Przyszli absolwenci szkół plastycznych w obecnym świecie natkną się na wiele trudności. Mogą one dotyczyć znalezienia pracy, zniesienia krytyki swej twórczości, poradzenie sobie z  sukcesem lub po prostu wybraniem właściwej ścieżki zawodowej.

Niemniej jednak, twórczość naszych absolwentów musi „umieć się sprzedać”, aby byli w stanie zarobić na swoje utrzymanie. Nasi uczniowie muszą rozwijać swoją pasję, jednakże, muszą rozumieć potrzeby, wymagania i zasady rządzące obecnym rynkiem pracy.

Nasz projekt będzie traktował rozwój artystyczny uczniów jako sposób na wskazanie im przyszłej kariery i drogi życiowej.

Przed nami  także poznanie kultur, dziedzictwa nowych krajów.