45 minut Solidarności

Dnia 7 października uczniowie naszej szkoły mieli niepowtarzalną okazję uczestniczyć w specjalnych zajęciach z historii, które poprowadził Pan Łukasz Mierzejewski, Główny specjalista ds. edukacji historycznej w Instytucie Dziedzictwa Solidarności. Zajęcia, które noszą tytuł „45 minut Solidarności”, stanowią wyjątkową formę edukacyjną, łączącą wiedzę teoretyczną z aktywnym uczestnictwem uczniów.

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy na temat kluczowych wydarzeń w powojennej Polsce.

W trakcie zajęć uczniowie zostaną wprowadzeni w meandry historii okresu PRL, ze szczególnym uwzględnieniem ważnych zagadnień gospodarczych, społecznych oraz politycznych. Uczestnicy dowiedzą się więcej o kulminacyjnych wydarzeniach, takich jak strajk w Stoczni Gdańskiej i powstanie ruchu społecznego Solidarność, które miały ogromne znaczenie dla Polski. Wspierając tę wiedzę, Pan Mierzejewski wykorzysta różnorodne materiały, w tym zdjęcia i plakaty, stanowiące symbole tamtych lat.

Interaktywna forma nauczania

Druga część zajęć  miała charakter interaktywny,  uczniowie podzieleni na grupy wcielą się w rolę protestujących oraz władzy, co pozwoliło na lepsze zrozumienie dynamiki społecznej i konfliktów, które miały miejsce w tym okresie. Ta metoda nauczania nie tylko angażuje uczestników, ale również rozwija ich umiejętności pracy zespołowej, formułowania własnych postulatów oraz argumentacji.

Kluczowe cele zajęć

W ramach zajęć uczniowie mieli możliwość:

Zdobycia nowej wiedzy na temat historii PRL oraz kryzysów społecznych i ekonomicznych w tym okresie.

Zrozumienia ruchu społecznego Solidarność, w szczególności przebiegu strajku w sierpniu 1980 roku.

Rozróżnienia pomiędzy solidarnością pisaną małą „s” oraz wielką „S”.

Pracy w grupach nad formułowaniem własnych postulatów i argumentów.

Rozszerzenia umiejętności analizy źródeł historycznych.

Nabycia zdolności do czytania zdjęć-symboli z okresu PRL.

Zajęcia „45 minut Solidarności” to nie tylko lekcja historii, ale także szansa na rozwijanie umiejętności życiowych i społecznych. Dzięki interaktywnym elementom oraz bezpośredniemu zaangażowaniu uczniów, mamy nadzieję, że uczestnicy wyszli z zajęć nie tylko z nową wiedzą, ale również z większą świadomością historyczną i umiejętnością krytycznego myślenia.