Projekt zmiana, czyli myślenie krytyczne w LSP 30 kwietnia 202230 kwietnia 2022 Żaneta Polkowska Uncategorized Świat się zmienia. Nic więc dziwnego, że nie wszystko to, co dotąd uchodziło za prawidło, da się obronić. Innowacje, wynalazki, patenty weryfikują stare koncepcje, poglądy i tezy. Nowoczesne badania naukowe zmuszają ludzi do korygowania tego, co uważaliśmy za niepodważalne. Ta transformacja jest nieunikniona, co więcej – jest dla nas zbawienna, ponieważ w ten sposób kształtuje się myśl człowiecza, a my dzięki niej widzimy świat w innym wymiarze. Jako ludzkość dokonujemy przecież spektakularnych rzeczy – niszczymy komórki rakowe za pomocą ultradźwięków czy latamy w kosmos. Zmienia się również szkoła. I rola nauczyciela, który przyjmując ciężar odpowiedzialności za swoje działania, dokonuje suwerennych wyborów, poddając własne starania nieustannej refleksji dotyczącej skuteczności swoich metod i form pracy. I poszukuje efektywnych sposobów kształcenia młodych pokoleń. Przemiany w sferze edukacji spowodowały, że wielu nauczycieli z Liceum Sztuk Plastycznych w swojej pracy przełamało dawne schematy i odrzuciło anachroniczny model edukacji. Na co dzień staramy się być refleksyjnymi kreatorami zmiany. Od 2020 roku kształcimy jedną z najważniejszych umiejętności XXI wieku jaką jest myślenie krytyczne. Czym ono jest? Jak twierdzi Michael Scriven, krytyczne myślenie jest wprawną i aktywną interpretacją i ewaluacją tego, co obserwujemy, komunikatów, informacji i argumentów. Czym jest dla nas? Przede wszystkim zmianą modelu nauczania, w którym uczeń sam dochodzi do wielu informacji, staje się czynnym, pełnym inicjatywy i twórczego zapału, krytycznym poszukiwaczem prawdy o otaczającym świecie. Młodzi ludzie mają świadomość odpowiedzialności za swój proces uczenia się, a nauczyciel staje się osobą, która kieruje nauką, czuwa nad jej właściwym przebiegiem, inspiruje do myślenia i zachęca uczniów do edukacyjnej podróży w ekscytujące i zagadkowe miejsca świata nauki. Dzięki rutynom myślenia krytycznego, czyli bardzo prostym narzędziom używanym wielokrotnie podczas lekcji, uczniowie wspólnie inicjują, badają, dyskutują i zarządzają swoim myśleniem. W kwietniu 2021 roku Liceum Sztuk Plastycznych otrzymało tytuł Szkoły uczącej myślenia krytycznego poziom 1. Niezmiernie cieszy nas ten tytuł, ale znacznie bardziej satysfakcjonuje nas, nauczycieli, obserwowanie uczniów w procesie poszukiwania. Myślenie jest złożonym procesem umysłowym, myślenie boli, jest wyzwaniem, dzięki któremu ten, kto myśli, poprawia jakość swojego życia, polemicznie i sceptycznie postrzega różne zjawiska w globalnym świecie ery informacji. Czy nauczanie tej umiejętności jest dla nas, nauczycieli, wymagającym wyzwaniem? Owszem, ponieważ skłania do kontrolowanego eksperymentowania, wyjścia ze strefy komfortu, zerwania z tym, czego sami doświadczaliśmy w szkołach, gdy byliśmy uczniami. To ekscytujące zadanie, wymagające od nas wysiłku, planowania, głębszego, krytycznego zastanowienia się nad sensem naszych zawodowych działań. W tym roku szkolnym realizujemy zadania Szkoły uczącej myślenia krytycznego z poziomu 2. Uczniowie pracują między innymi metodą zwaną gałązką logiczną, przy pomocy której tworzą logiczne powiązania, rozwiązują problemy, tworzą hipotezy, analizują, oceniają, odróżniają fakty od opinii, kwestionują oczywistości i własne założenia, i co ważne – myślą o konsekwencjach. Czasoprzestrzeń lekcyjna zapełniona jest głównie pracą uczniów, zaangażowanych w temat, pochłoniętych zagadnieniem, skąpanych w zawiłościach matematycznych, fizycznych, humanistycznych czy językowych. Jak wszystko w życiu, także i ten model edukacji, wymaga czasu i cierpliwości na zakorzenienie się, wiąże się z wieloma trudami, wzlotami, sukcesami i upadkami. Wierzymy jednak, że trening czyni mistrza, a determinacja i konsekwencja w działaniu obu stronom przyniesie oczekiwane, wymierne rezultaty.